Nyt undervisningshæfte om klimaforandringer til 7.-10. klasse
Hvorfor vælger fattige mennesker at bygge deres hus på en skrænt, når de ved huset risikerer at skride ned ved de voldsomme regnfald, som oftere og oftere ses bl.a. i Bolivia? Og skal Kina satse på fortsat vækst, der skaber jobs og giver de fattige nye muligheder – men som også betyder at den massive luftforurening og de voldsomme klimaforandringer forværres yderligere?
Med udgangspunkt i dilemmaer som disse præsenterer vi i et nyt undervisningsmateriale en dilemma- og detektor metode, som kan bruges til at gå i dybden med disse og andre dilemmaer. Materialet, der hedder ”Mens klimaforandringerne rammer os – grønne dilemmaer i Syd, ” er målrettet geografi og samfundsfag i folkeskolen, og kan også anvendes til tværfaglige forløb med fagene dansk og matematik, samt til projektopgaver. I den tilhørende lærervejledning kan man finde forslag til undervisningsforløb, og kopiark med grubletegninger.
Forfattere er Eva Born Rasmussen og Jette Hagensen, og projektet er støttet af Danidas Oplysningsbevilling. Materialet er gratis og til elektronisk download. Vi har også fået trykt nogle uddelingseksemplarer – hvis du ønsker et af disse gratis tilsendt, så skriv en mail til jette@envice.dk
okt 09, 2016 @ 12:16:18
Hej Jette Hagensen
Jeg vil spørge, om vi må bruge ovenstående undervisningshæfte i en temauge om de 17 verdensmål. Vi er Vidensby Sønderborg (www.vidensby.com) – House of Science (www.houseofscience.dk). Det er kun til brug i undervisning.
Må vi lægge hæftet og lærervejledningen til download fra vores hjemmeside eller linke til Envices hjemmeside?
Mvh Michael Stender, (lærer, formidler og læringskonsulent) – 27900121
nov 15, 2016 @ 12:01:21
Hej Michael Ja brug det meget gerne! Mvh Jette